هشدار عفو بین‌الملل درباره «اعدام‌های مخفیانه» در ایران

۴ زندانی اعدامی از زندان‌های اهواز و ارومیه به مکان نامعلومی برده شدند

عفو بین‌الملل خواستار رسیدگی عاجل مقامات جمهوری اسلامی به وضعیت چهار زندانی محکوم به اعدام شده است- GEOFFROY VAN DER HASSELT / AFP

سازمان بین‌المللی عفوبین‌الملل در بیانیه‌ای نسبت به وقوع «اعدام‌های مخفیانه» در جمهوری اسلامی هشدار داد. این سازمان حقوق بشری در بیانیه خود با اشاره به انتقال چهار زندانی محبوس در زندان‌های ارومیه و اهواز به مکان‌های نامعلوم، خواستار رسیدگی عاجل مقامات جمهوری اسلامی به وضعیت این زندانیان محکوم به اعدام شده است. 

در بیانیه سازمان عفوبین‌الملل خطاب به مقامات قضایی جمهوری اسلامی ایران آمده است: «هرگونه برنامه برای اجرای اعدام آن‌ها را متوقف کنید، و پرونده‌هایشان را مورد بازبینی قرار دهید.»

عفوبین‌الملل می‌گوید محاکمه این چهار نفر در شرایط ناعادلانه‌ای بوده است و ادعای شکنجه‌های فراوان نیز برای اقرار به جرم و در نهایت صدور حکم اعدام برای این چهار زندانی مطرح شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

على خسرجى، ۲۷ ساله، حسین سیلاوى، ۳۱ ساله و ناصر خفاجيان ۳۴ ساله به اتهام همکاری و شرکت در حمله مسلحانه به یک  کلانتری در اهواز به اعدام محکوم شده‌اند.

به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو،هدایت عبداللە‌پور نیز به اتهام «شرکت در یک درگیری میان نیروهای حزب دمکرات کردستان ایران و سپاه پاسداران» به اعدام محکوم شده است.

از سوی دیگر سازمان عفو بین‌الملل نسبت به وضعیت چند زندانی سیاسی و عقیدتی در ایران نیز هشدار داده است و خواستار رسیدگی به وضعیت آنها شده است.

این سازمان حقوق‌بشری با ابراز نگرانی از وضعیت حسین سپنتا، که در زندان عادل‌آباد شیراز محبوس است، خواهان آزادی او شد.

عفو بین‌الملل می‌گوید: «حسین سپنتا، به شدت بیمار است و به دلیل ابتلا به یک اختلال مزمن و پیش‌رونده‌ی نخاعی، به مراقبت‌های پزشکی تخصصی و مستمر و رسیدگی روزانه نیاز دارد که دسترسی به آن‌ها در زندان ممکن نیست.»

در بیانیه عفو بین‌الملل آمده که بیماری این زندانی عقیدتی به دلیل عدم درمان مناسب رو به وخامت گذاشته است. به نوشته عفوبین‌الملل این زندانی که از تیرماه سال ۱۳۹۳ محبوس است از دردهای شدید، بی‌حسی، عدم تعادل، اختلال حرکتی، دشواری در بلع و ناتوانی در کنترل ادرار و مدفوع رنج می‌برد.

بنا به بیانیه عفو بین‌الملل در سال ۱۳۹۸، چندین پزشک متخصص آقای سپنتا را در زندان معاینه کردند و هشدار داده‌اند که تحرک نخاعی این زندانی تا ۶۰ درصد کاهش یافته و ادامه‌ی حبس او ممکن است به فلج شدن کامل‌اش منجر شود.

حسین سپنتا به دلیل اتهاماتی در رابطه همکاری با «انجمن پادشاهی ایران» به ۱۰ سال حبس محکوم شده است.

بیشتر از